Diverse Biler og situasjoner fra:

Gustav Bahus, Lynghaugen, 5201 Os.

DODGE 1935 1/2 tons pickup. Original norsk bygget bil. Har alltid vært lastebil. Kjøpt ny av en slakter på Gol, kom så til Drammen og ble restaurert i 1978 – 1982 og har siden blitt brukt som “reklame” for et mekanisk verksted. Kom til Os og Gustav Bahus i 2003, men ble handlet i 1999. Koselig og svært god liten lastebil. Bildet er fra fjorårets Vossarull.

Samme bil fra annen vinkel.

Den stolte eier stillte opp på et Amcartreff i Os Amcarklubb og tok 2.plass i sin klasse….

Et lite situasjonsbilde tatt under løpet på Vestlandstreffet i Haugesund i 2004. Bildet er tatt fra Gustav Bahus sin 1927 Buick.

Etter endt løp i Haugesund. Per Bakke (t.h.) og Gustav Bahus i fine omgivelser på stamplass…

Gustav Bahus i tidsriktig fritidsantrekk ved sin 1927 Buick roadster. Bildet er tatt etter Vestlandstreffet i Haugesund i 2004.

Denne bilen ble i sin tid kjøpt av en sjømann i Elverumstraktene og tatt hjem til Norge i 1934. Han kjøpte den etter sigende til en av sine damer… Bilen var den gang i denne fargen, men ble omlakket til mørk blå og ble overtatt av Terje Nyhus fra Hamar på 70-80 tallet. Han hadde svært mye morro med bilen og kjørte mye med den, mange løp og treff østpå. Den ble så solgt til en kar i Oslo, som tok den helt tilbake til originalstand. Den ble tildelt rest. plakett i 1994 og kom i min eie i 1999. Dette er en Canadisk Buick med stor og god sekser, en fryd å reise på tur med.

Willys 1961-mod pickup. Bilen var original og kom fra Fritzøe Gård i Larvik. Opprinnelig var den grønn og har alltid hatt norskbygget tre-kasse. Bilen gikk som gårdsbil frem til midten på 70-tallet. Da ble den solgt til Sandnes og restaurert der, men aldri registrert. Gustav kjøpte bilen på museet på Klepp, tok den hjem og fikk den godkjent og registrert. Gustavs fetter, Jens Olav, overtok bilen som “tredje eier” og kom i kontakt med en gammel kar som hadde jobbet på Fritzøe, og hadde kjørt mye med bilen. Han fikk kjøpt den tilbake til Larvik hvor den er nå….

Plymouth Cranebrook Convertible 1951 modell. Denne bilen kom til Eydehavn ved Arendal og ble bruktimportert som “konebil” til en direktør i 1953. Den gikk der i en årrekke før den ble “funnet” lenger nord på Østlandet i begynnelsen av 80-årene. Den har stått som påbegynt prosjekt hos mange nedover sørlandskysten før Gustav kjøpte den i “poser” i 2001 i Larvik-distriktet av en som skulle ha en 50-modell. Han importerte seg en slik, og 51’en ble stående sammen med et lass med nyinnkjøpte deler. Allt ble fraktet til Os og montert sammen, og er i dag en kjempeartig solskinns-bil.

Auburn 6-85 Vanderer 1930 modell som tar seg en pause fra hverdagen på Hordamuseet sin “veiavdeling”. Bilen har vært i Gustav sitt eie siden sent på 90-tallet.

Vognen ble registrert opp til verdensutstillingen i 1930 (mai) av forhandleren Gustav Trahne Steen og brukt som “blikkfang” der. Den ble kjøpt av en direktør i et større elektrisk firma i Oslo som hadde den som representasjonsvogn med sjåfør i en årrekke. Den ble gjemt unna under krigen og kom ut av dvalen for så å ta turen oppover i landet. Gustav har sporet den til Gjøvik, Gran, Gol, Larvik og ned langs kysten til den ble kjøpt av ham på Jessheim som del av et skilsmissebo….

Vognen ble lakkert i larviktraktene på slutten av 70-tallet, trukket om innvendig av Buland på åttitallet og ferdigstillt på Os i -98.

Det er en svært kjørbar og god bil som har deltatt på mange treff her vest etter sin ankomst. Den er eneste kjente eksemlar i verden av denne modellen og er registrert i Auburn-Cord-Dusenberg klubben og på museet i Auburn.