Medlemmenes kjøretøyer

Her viser vi bilder av våre medlemmer sine kjøretøyer. Klikk på en av artiklene under for å komme inn på de forskjellige sidene.
Om du ønsker å få bilder av ditt kjøretøy her, så kan du sende digitale foto til larsolavlofthus@gmail.com
Dette gjelder også om du vil oppdatere bilder på kjøretøy du allerede har liggende her.

Lasse Lofthus sin Ford Thunderbird

Lasse Lofthus sin Ford Thunderbird

Ford Thunderbird Convertible 1966

Bileier: Lars Olav Lofthus

Ford Thunderbird 1966 var siste året for Convertible før det kom igjen på retromodellen i 2002. Bilen på bildene har et forholdsvis høyt produksjonsnummer og er således en av de siste som ble laget.

Denne T-Birden er Ivy Green metallic med Parchment interiør.

Thunderbird begynte jo som en 2 seter "sportsbil" i 1955. Ment som en utfordrer til Chevrolet sin Corvette, uten å egentlig være det. Thunderbirden var vel altfor sivilisert til noen gang å bli tatt på alvor som sportsbil, men populær ble den. Allerede første året solgte den 16.155 stk. I 1956 15.631 og i 1957 21.380. Langt høyere tall en Corvetten, men ikke på langt nær nok for Ford, som allerede hadde planene klare for hvordan de skulle gjøre T-Birden, som den fort ble kalt, ennå mer populær.

Derfor kom det en helt ny modell i 1958: En 4 seters Thunderbird. Og til tross for 2 seters folkets protester: Man lykkes i alle fall med salget, samt å skape en helt ny biltype: Personal Luxury cars. Ford hadde så og si dette markedet helt for seg selv frem til Buick kom med sin Riviera i 1963.

Ved overgangen til 4 seter innførte man også to modeller: Hardtop og Convertible. Convertible modellen fikk noe lignende som retractable systemet fra Ford Skyliner, men med vanlig vinyltak som la seg ned i koffertrommet og mer hydraulikk. I 1958 klarte man ikke å få systemet til å virke skikkelig, og når man endelig slapp Convertible modellen fri, langt ut i modellåret, så var det en kompleks affære å få ned cab'en. Det besto i mange manuelle og hydrauliske operasjoner. I midten av modellår 1959, ble imidlertid systemet helautomatisk. Man trykker kun på en knapp og alt går automatisk. Man kan også reversere prosessen når som helst. Thunderbird ble laget med selvbærende karosseri fra 1958.

Squarebirden som den nye 4 seteren ble kalt gikk med små modell forandringer i 1958, 1959 og 1960, der 1960 var suksess året med 78.447 Hardtop og 11.860 Convertible.

I 1961 var det igjen tid for en ny utgave. Denne kalles ofte for Bulletbird pga sin prosjektilform. Helt ny bil både over og under. Alt var forbedret i understell og alle karosseriplater samt interiør var nytt. For å møte de stadige kravene om en 2 seters Bird, så lanserte Ford i 1962 en modell som de kalte Sports Roadster. Ved hjelp av et glassfiber tonneau cover som lå over baksetet, skapte man en 2 seter ut av en 4 seter. Bilen fikk også Kelsey Hayes wire wheels og er i dag en av de meste ettertraktede utgavene. Modellen bestod også i 1963. I 1962 innførte man også Landau modellen som var en Hardtop med vinyltak og mer luksusdetaljer i interiøret.

1964 var det ny utgave igjen. Disse kalles ofte for Bigbird, selv om de ikke er større enn de foregående modellene. Men de ser unektelig mer massive ut. Alt i chassie var beholdt fra 1961 - 63 modellene, men alle karosseriplater og interiør var nytt. Nytt i 1965 var også de populære sequential turn signal bak. Eller på norsk: Vandrende blinklys. Systemet skulle egentlig innføres i 1964, men ble ikke godkjent i alle stater i USA. Nytt var også innføring av skivebremser med servo foran som standard i 1965.

Sports Roadsteren forsvant imidlertid, men det ble laget en dealer option til 1964, og derfor ser vi i dag ofte 64 - 66 modeller med Tonneau cover. Men det var altså ingen 65 eller 66 modeller som ble levert fra forhandlere med denne opsjonen.

To nye modeller kom i 1966: Town Hardtop og Town Landau. Disse kjennetegnes av at de mangler "hardtop-ruten" og har altså en veldig bred C-stolpe.

I 1967 ble Thunderbirden helt forandret igjen. Convertiblen forsvant, den begynte å "ese" ut i størrelse, den ble rammebil igjen og er en helt annen historie (selv om de også er flotte biler).

Name:
Email:
Subject:
Message:
x